EXPORO GEEFT HET EERSTE VOLLEDIG DIGITALE VASTGOED EFFECT UIT

Hamburg, 18.07.2019 - Exporo kondigt een paradigmaverschuiving aan voor de digitalisering van vastgoedbeleggingen en geeft voor het eerst tokengebaseerde obligaties op de Ethereum Blockchain uit als onderdeel van een gereguleerd effectenprospectus. Vastgoed in Hamburg zal het symbool zijn van de toekomst van meer directe, efficiënte en transparante investeringsmogelijkheden in aantrekkelijk en professioneel beheerd bestaand vastgoed.

Met de goedkeuring van het eerste EU-effectenprospectus voor een op tokens gebaseerde obligatie in de vastgoedsector, breidt FinTech Exporo zijn pioniersrol in de digitalisering van ’s werelds grootste activaklasse verder uit. Het gebruik van blockchain-technologie door de marktleider is een duidelijk teken dat de technologie uit de conceptuele fase is gegroeid en echte toegevoegde waarde biedt voor investeerders en bedrijven in de getoonde applicatie.

Voor Simon Brunke, CEO van Exporo AG, maakt deze stap de weg vrij voor baanbrekende ontwikkelingen die het aanbod voor beleggers aanzienlijk zullen verbeteren. “Tokenisering stelt ons al in staat om ons proces transparanter, sneller en slanker te maken, waardoor ons vastgoedbestand nog dichter bij onze investeerders komt.” Bovendien ziet het bedrijf de sterke punten van de technologie in de aanzienlijke verlaging van de minimale investeringsbedragen, theoretisch tot 1 euro. Dit maakt een eenvoudige en gezonde diversificatie van de portefeuille mogelijk met de laagste bedragen voor iedereen. “We zullen ook in staat zijn om ons Exporo-handelscentrum aanzienlijk uit te breiden - met als doel liquide activa te creëren uit een illiquide activa - zodat elke belegger zijn via Exporo verworven ‘stukken vastgoed’ dagelijkse tegen reële waarde en bijna in realtime kan verhandelen.”

De onafhankelijkheid van CSD’s en depothoudende banken opent daarbij doorslaggevend de toegang voor binnenlandse en vooral internationale beleggers. Beleggers kunnen niet alleen overal ter wereld beleggen, ze kunnen binnen enkele seconden met andere beleggers wereldwijd handelen. Tegelijkertijd verandert het beleggingsproces niet voor de belegger en stortingen en opnames gebeuren zoals voorheen in euro’s.

Het fintech-bedrijf Upvest uit Berlijn levert digitale kluizen (wallets) voor klanten van Exporo. De technologie draait op de achtergrond van het platform en stelt beleggers in staat hun effecten zelf te beheren in een digitale kluis. De nieuwigheid: na eenmalige creatie van de kluis hebben alleen de beleggers (in het kader van privacy bescherming) toegang tot de activa. En dat heel eenvoudig met uw account en wachtwoord. Als het wachtwoord wordt vergeten, kan de toegang worden hersteld via een beveiligingscertificaat.

Met de marktintroductie van digitale effecten, in blockchain-kringen Security Token Offerings genaamd , is deze technologie nu realiteit geworden met een medisch centrum in Hamburg-Poppenbüttel (Ärztehaus Poppenbüttel). Het bestaande vastgoed met een volume van bijna 3 miljoen euro is binnen enkele uren volledig gefinancierd door de investeerders van Exporo. “We hebben een strak gereguleerd financieel instrument samengevoegd met de beste componenten van blockchain-technologie en zijn ongelooflijk trots om de vastgoedmarkt op een duurzame manier vorm te geven en echte innovatieve technologische normen te stellen”, vervolgt Brunke.

Over Exporo:

Exporo is het toonaangevende digitale vastgoedinvesteringsplatform van Duitsland, waarmee beleggers met kleine bedragen eenvoudig en transparant kunnen investeren in kleinschalige vastgoedprojecten om een brede, individuele vastgoedportefeuille op te bouwen. Particuliere beleggers profiteren van twee complementaire productcategorieën: aan de ene kant kunnen ze deelnemen aan hoogrenderende en geteste vastgoedprojecten op korte termijn en tegen vaste tarieven - hier bouwen projectontwikkelaars bijvoorbeeld nieuwe woongebouwen of renoveren vastgoedobjecten gedurende een bepaalde periode. En anderzijds kunnen beleggers direct deelnemen aan geselecteerd bestaand vastgoed - in dit geval ontvangen ze driemaandelijkse uitkeringen van de huuroverschotten en bovendien delen ze in de waardestijging van het vastgoed. Sinds de oprichting in november 2014 zijn bijna 200 vastgoedprojecten gecofinancierd, is er meer dan 440 miljoen euro opgehaald en is er meer dan 150 miljoen euro teruggegeven aan investeerders. Exporo heeft nu 140 medewerkers en is gevestigd in HafenCity, Hamburg.

Over Upvest:

Upvest ontwikkelt en distribueert blockchain-software voor de financiële sector. Het bedrijf werd in 2017 opgericht door Jesper Noehr (voorheen oprichter van Bitbucket) en Martin Kassing (voorheen Chief Product Officer van fintech-incubator FinLeap en Private Equity Investor) en bedient nu al klanten in meer dan 70 landen. Het bedrijf wordt ondersteund door gerenommeerde durfkapitaalfondsen zoals Holtzbrinck Ventures en Speedinvest.